Tuesday, May 02, 2006

Der Erkenntnis Freier.

"Der Wahrheit Freier - du? so höhnten sie
nein! nur ein Dichter!"
[Nietzsche, Nur Narr! Nur Dichter!]

Zie ik de dingen zoals ze zijn? Nee; ik zie de dingen zoals ik ze zie! Ik ben niet trouw aan "de waarheid" - ik ken haar niet eens -, maar ik ben wel trouw aan mijn waarneming... Dat echter is mijn waarheid! En mensen weten dit, ze weten dat ik de dingen niet anders probeer te zien dan ik ze zie, en ook hen niet anders probeer te zien dan ik ze zie... wat vaak beschamend is. Ik schaam me vaak genoeg voor anderen, die zichzelf niet eens schamen, en soms schamen anderen zich, terwijl ik me niet eens voor hen schaam. De menselijke ijdelheid echter - wat wil zij? Zij wil niet natuurlijk zijn... Zij wil bovennatuurlijk zijn, goddelijk - ideaal.

"ein Thier, ein listiges, raubendes, schleichendes,
das lügen muss,
das wissentlich, willentlich lügen muss"
[ibid., vervolg.]

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home