Monday, April 09, 2007

Pasen.

Pasen interesseert mij natuurlijk niet; mij interesseert alleen het heidense feest dat daarachter zit (als er al een achter zit). Op de Engelstalige Wikipedia vond ik dat "Easter" waarschijnlijk de naam is van de Germaanse godin van de Dageraad, etymologisch verwant aan Lat. Aurora en Gr. Eos (denk ook aan de zon, die opkomt in het oosten...). Vandaar dacht ik meteen aan Ishtar, maar, hoewel Wikipedia haar wel noemt, is er geen aanwijsbare relatie tussen de twee namen. Toch heb ik meteen een black-metalnummer over Ishtar's afdaling in de onderwereld opgezet, en terwijl ik daarnaar luisterde viel het me in dat het goede, dat is heidense, leven eigenlijk één groot feest is. Maar dit moeten we niet verkeerd opvatten. Het is niet één grote braspartij, maar één grote celebratie van Heraclitus' eeuwige vuur (= het universum). Het is dus een religieus feest (maar wel uitbundig); een "wereldverlossingsfeest", om met Nietzsche te spreken.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home